В Україні провалена фіскалізація
- 21.06.2022 09:50Розповідає Олександ Чумак
З 1 січня 2022 року малий бізнес мав перейти до так званої «білої зони», встановивши класичний касовий апарат або новітнє рішення — програмний РРО.
За допомогою цього нововведення держава планує відокремити справжній малий бізнес від середнього та великого, який «роздробився» на ФОП, щоб сплачувати менше податків.
Проте будь-якої об'єктивної необхідності для додаткового адміністрування та контролю мікропідприємців, у яких ризик порушення податкового законодавства мінімальний, немає. Але ведення касових апаратів, по суті, збільшує адміністративне навантаження, яке обчислюється у часі та грошах, витрачених підприємцем на те, щоб виконувати норми цього закону. А саме: купити та встановити касовий апарат, обслуговувати його, вести облік, здавати звіти. У разі застосування цих норм до мікробізнесу жодних додаткових прибутків бюджет не отримає. Тому що у 2 групи взагалі фіксована ставка податку, і якщо ти не перевищуєш допустимий поріг у 5 млн. грн, то в принципі ти більше не платитимеш, навіть якщо в тебе коштує касовий апарат.
Якщо брати касовий апарат, як інструмент боротьби з тими, хто зловживає спрощеною системою оподаткування, варто сказати, що на мій погляд особливого ефекту це не дасть.
Чому? Тому що цей інструмент не має запобіжників для боротьби з тими, хто ухиляється від сплати податків шляхом дроблення на
ФОПів. Касовий апарат просто контролює оборот. І будь-яка велика компанія, яка має магазини та торгує через мережу ФОПів, може обійти цю норму, використовуючи свій бухгалтерський штат та юристів. Вони просто реєструватимуть новий ФОП, проганятимуть через нього 5 млн грн. на місяць, і все.
Що стосується боротьби з контрабандою, то контрабанда з'являється на кордоні і те, що її продаватимуть із касовим апаратом кінцевому покупцю, це просто її легалізує. При цьому ПДВ, який має з'явитися при ввезенні цього товару за легальної розмитнення – не з'являється. Тому це теж питання дуже спірне і без боротьби з контрабандою введення касових апаратів мікро-бізнесу особливого ефекту не дасть.
Зазначу, що самі підприємці, підтримують необхідність боротьби з тими, хто зловживає спрощенкою, щоб унеможливити незаконну конкуренцію. Якщо ти торгуєш без реєстрації (не легально), то в цьому випадку касові апарати ставити не будеш, адже ти не суб'єкт господарської діяльності і перебуваєш у більш привілейованому положенні до легального ФОП. А саме, ти не сплачуєш податки, не звітуєш, не підпадаєш під перевірки податкової. І це відбувається оскільки податкова сьогодні немає достатніх інструментів для перевірки торговців, які є суб'єктами господарську діяльність, тобто. не мають реєстрації.
Тому ми, громадські активісти та бізнес-асоціації виступаємо за те, щоб звільнити реальний мікробізнес від обов'язкового використання фіскальних касових апаратів, а натомість запустити інструмент, який дозволить боротися зі зловживаннями. Тоді це не буде додатковим аргументом з боку влади до звичайних ФОП, що хтось ухиляється. Треба боротися з тими, хто справді ухиляється, а не з усіма ФОП.
А поки що, щоб уникнути РРО, підприємці йдуть на різні хитрощі. Наприклад,
- Пішли до кінця січня у відпустку, і т.ч. місяць можна було не сплачувати єдиного податку. Якщо ти не ведеш діяльність, то не ставиш касовий апарат. Але це не поширюється на тих, хто має найманих співробітників, тому що хто має штат, норми відпустки не застосовуються.
— ухиляння від податків шляхом зняття терміналу, нібито для того, щоб сліди про розрахунки за товари не проходили через банк, і за це потім не оштрафували.
- Звичайне закриття діяльності. Є два типи закриття. Перший – це коли справді не ведуть діяльність, другий – коли переходять на «нелегалку», торгують, але без державної реєстрації.
- Перехід з 2-й на 1-ю групу, для якої необов'язкове застосування касових апаратів. Тут є нюанси – такий перехід можливий лише за 15 днів до наступного кварталу. Але це стосується лише тих, хто провадить діяльність на ринках, лотках, надає населенню побутові послуги. Решта видів діяльності, які сюди не вписуються, по суті, є порушенням. А це загрожує позбавленням. Свідоцтва платника єдиного податку, переведення на загальну систему та штрафи, які будуть нараховані виходячи із цієї загальної системи, а це приблизно 41% від усього обороту.
Підсумовуючи, скажу, щоб бізнес вивести з тіні насправді потрібно спрощувати спільний бізнес клімат, мінімізувати контакти з державою під час діяльності, прибрати усі непотрібні перевірки, перевести виключно на ризиковий підхід проведення перевірок, максимально зменшити штрафи та залишити лише найпростіші, необхідно реформування податкової, щоб вона повністю стала сервісною службою, має бути реальна боротьба з контрабандою, щоб у країну потрапляв товар легально і тоді питань до нього всередину
Коментарі (0)
Другие новости:
- 29.11.2024 09:02
- 25.11.2024 18:01
- 25.11.2024 17:44
- 21.11.2024 14:56
- 15.11.2024 13:14
- 15.11.2024 12:27
- 08.11.2024 11:46
- 07.11.2024 17:56